Wat zijn Scouts?

‘De Scoutingleden van 11 tot en met 14 jaar heten ‘scouts’, die zijn nieuwsgierig naar hun omgeving. Ze onderzoeken, ervaren en gaan samen op avontuur.’

Scouts verzamelen elke dinsdagavond van 18:45 tot 20:45 uur bij de blokhut.

Hoewel er ook nog spelletjes gedaan worden zijn Scouts niet meer bezig met het spelen in thema zoals bij de bevers (5-7 jaar) en de welpen (7-11 jaar) het geval is. De activiteiten zijn meer gericht op het buitenleven en het leren omgaan met techniek, natuur en voor jezelf en elkaar zorgen.

Een Scout ontwikkelt z’n eigen talenten. Er is ruimte voor iedere Scout. Daarom is Scouting ook zo veelzijdig. Pannenkoeken bakken, bruggen bouwen van touw en hout, survivalactiviteiten, kamperen onder een zeiltje, schminken, boogschieten, theater, vliegers maken… je kunt het zo gek niet bedenken.

Op kamp

Het hoogtepunt van elk jaar is het zomerkamp. Het ultieme avontuur. Een week lang met je eigen ploeg in een tent. Je eigen keuken bouwen. Je eigen potje koken, lekker zwemmen, een nieuwe omgeving ontdekken, kampvuur maken. De week vliegt altijd snel voorbij!

Een weekend weg

Gelukkig is het zomerkamp niet de eerste keer dat je met ons gaat kamperen: we oefenen dit eerst tijdens 1 of 2 weekendkampen van vrijdagavond tot zondagochtend en in het voorjaar doen we met de 2e en 3e jaars Scouts mee aan de Regionale Scouting Wedstrijden (RSW). De RSW is een wedstrijd in kamperen en scoutingspelen tegen andere groepen in de omgeving. Hierbij kan je laten zien met je ploeg hoe goed je kunt samenwerken en wat je het afgelopen jaar geleerd hebt.

De Scoutsleiding

De leiders zijn eigenlijk de reisleiders van jouw ontdekkingsreis. Ze laten je zien hoe het moet. Ze wijzen je de weg. Ze maken jouw avontuur mogelijk. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat er een toffe plek voor het zomerkamp gereserveerd is. Ze zorgen ervoor dat de Scouts een eigen lokaal hebben. Dat er hout is om vuur te stoken. Dat er tenten zijn. Dat er een plan is voor wat jullie gaan doen. Dat het veilig is wat jullie doen. O ja, en ze doen het voor hun plezier. Dus je hebt kans dat ze ook wel eens iets geks doen. Niks van aantrekken hoor. Doe gewoon even gezellig mee.

Nieuwsgierig geworden:

Uiteraard zijn nieuwe leden altijd welkom, stuur een mailtje naar scouts@scouting-gemert.nl of kom vrijblijvend op dinsdagavond van 18:45 tot 20:45 kijken op onze blokhut.

Algemene informatie

Wie: jongens en meisjes van 11 tot 14 jaar Waar: De Hoef 22, 5421 ZK GemertWanneer: dinsdagavond van 18:45 tot 20:45Uniform: Beige blouseContributie: €12,00 per maand of €144,00 per jaar